Jak napsat plán kontroly kvality?
I když všechny zainteresované strany organizace vynaloží veškeré úsilí, budou mít problém sladit své standardy a postupy bez celopodnikového plánu kontroly kvality. Zjistěte, jak plány kontroly kvality vedou ke standardizaci a zlepšování procesů.
Co je plán kontroly kvality?
Plán kontroly kvality stanoví standardy kvality a přijaté postupy pro společnost nebo pro konkrétní iniciativu. Tento dokument, známý také jako plán kontroly kvality, plán zajištění kvality nebo systém managementu kvality, podporuje jednotnou shodu mezi všemi zúčastněnými stranami, aby všichni členové týmu pochopili, jak vypadají přijatelné výstupy.
Typy plánů kontroly kvality
Existují dva hlavní typy plánů kontroly kvality: plány pro celou organizaci a plány specifické pro projekt.
- Plány kontroly kvality v celé organizaci : Organizace může zavést celopodnikový plán kontroly kvality, aby řešila problémy s kvalitou v rámci svých zaměstnanců. Tento typ QCP může obsahovat seznam požadavků zákazníků, celopodnikových standardů pro dodávky, systému kontroly kvality a důsledků neshody.
- Plány kontroly kvality specifické pro projekt : Projektovou kontrolu kvality vytváří vedoucí týmu nebo projektový manažer , který si přeje zavést procesní kontroly nad konkrétní iniciativou. Ve výrobním procesu se může plán kontroly kvality zaměřit na cíle a metodiky kvality produktu. Plán kontroly kvality stavby může implementovat konkrétní pracovní pokyny, stanovit protokoly kontroly kvality, popsat nápravná opatření a formulovat soubor průmyslových standardů (jako je bezpečnost stavebních projektů a stavební předpisy).
Význam plánu kontroly kvality
Pro mnoho organizací je vypracování plánu kontroly kvality důležitou součástí iniciativy neustálého zlepšování. Vytvoření a implementace QCP vytváří sdílené chápání toho, co představuje přijatelnou práci, co představuje odpovědné chování na pracovišti a jaká nápravná opatření nastanou, když zúčastněné strany nesplní očekávání společnosti.
Plán kontroly kvality také vyjasňuje pracovní role v rámci organizace. Zaměstnanec může vědět, jaký je jeho formální název, ale nemusí přesně vědět, jak se začlenil do nesčetných pracovních postupů, které udržují chod podniku. Když si prohlédnou QCP své společnosti, může to být poprvé, co skutečně uvidí roli, kterou hrají ve společnosti jako celku.
Jak napsat plán kontroly kvality
Použijte tuto šablonu plánu kontroly kvality při vytváření QCP pro vaši vlastní organizaci. Váš plán kontroly kvality by měl zahrnovat:
- Prohlášení o poslání : Začněte svůj program kontroly kvality jasným vyjádřením poslání vaší organizace. Všechny zúčastněné strany musí sdílet společné chápání toho, proč organizace existuje a jak nahlíží na své poslání. Pokud je váš plán kontroly kvality v souladu s hodnotami ve vašem prohlášení o poslání , zajistíte si větší vstup ze strany členů týmu.
- Role stakeholderů : Vytvořte organizační schéma pro vaši společnost nebo projektový tým. Ukažte řetězec velení a ověřte role všech členů týmu.
- Dodavatelské řetězce : Shrňte proces týmu pro získávání surovin a potřebných vstupů. Vysvětlete postupy kontroly kvality, kterými se bude řídit získávání zdrojů a zadávání zakázek.
- Pracovní postupy : Jádrem plánu řízení kvality je popis hlavních obchodních praktik společnosti. Popište krok za krokem každý základní pracovní proces. Stanovte očekávání pro vše od tempa práce po kvalitu výstupů. Stanovte metriky kontroly kvality – buď pro konkrétní projekt, nebo pro všechny projekty – které budete používat k hodnocení výkonu.
- Řízení rizik : Jasně vymezte postupy, které bude společnost používat ke zmírnění rizik. Nastiňte očekávání ohledně opatrnosti a dodržování pravidel členů týmu. Společnost může potřebovat získat konkrétní certifikace nebo akreditace, aby mohla podnikat v určitých jurisdikcích; tento typ compliance také spadá do kategorie řízení rizik.
- Kvalifikace pro obchodní partnery, dodavatele a subdodavatele : Odpovědný podnik dodržuje u svých partnerů, dodavatelů a subdodavatelů stejné standardy, jaké má ve svých vlastních týmech. Vaše QCP by měla popisovat kritéria přijetí pro přijímání externích partnerů.
- Metriky kvality : Vytvořte si kontrolní seznam metrik a milníků, které budete používat k hodnocení souladu s plánem kontroly kvality společnosti. To může zahrnovat časové rámce pro výstupy projektu nebo může zahrnovat proces řízení kvality projektu (jako je vzájemné hodnocení nebo externí audit). Tato položka je zvláště důležitá v plánu řízení projektu, protože proces kvality bude pravděpodobně jedinečný pro konkrétní výstupy projektu.
- Plán nápravných opatření : Organizace nebo projektový tým musí nést zúčastněné strany k odpovědnosti, pokud nedodržují standardy stanovené v plánu kontroly kvality. Uzavřete svůj QCP vysvětlením toho, co se stane, když nejsou splněny standardy kvality. Vysvětlete, jaká nápravná opatření je třeba podniknout k nápravě chyb. Popište také případné důsledky pro členy týmu, kteří byli shledáni v nesouladu s pokyny organizace pro zajištění kvality.